In het tweede kennisartikel over online marketing gaan we een kijkje nemen in de wereld van een ander uiterst belangrijk onderdeel in de online marketing toolbox. We hebben het over SEO, oftewel de zoekmachine optimalisatie.
Ook dit deel van online marketing is van cruciaal belang voor ieder bedrijf en met name voor een klein bedrijf. Het biedt je de kans om te concurreren met grotere bedrijven door zichtbaar te zijn in zoekmachines. Omdat mensen de zoekmachines gebruiken om producten en diensten zowel online als lokaal te vinden, is het belangrijk hoog in de zoekresultaten te staan voor woorden die betrekking hebben op wat je verkoopt of datgene waarvoor je mensen wilt bereiken. In tegenstelling tot het gebruik van de SEA advertentiecampagnes hoeven we voor de mensen die we via SEO kunnen bereiken geen additionele advertentiekosten te maken. Daarmee kan SEO voor veel ondernemers dus een zeer mooi middel zijn om veel potentiel klanten en een groot publiek te bereiken.
Eerst een stukje geschiedenis. Een van de eerste manieren voor ondernemers om zichtbaar te zijn op het internet, was door gebruik te maken van de vindbaarheid via de zoekmachines. Voor degenen die het zich nog kunnen herinneren: vergelijk de zoekmachines in deze maar met de rol die bijvoorbeeld de “Gouden Gids” had in het tijdperk van de telefoonboeken. Immers, als je een loodgieter zocht, raadpleegde je toen veelal de gouden gids voor je speurtocht. Het was voor de loodgieter in kwestie dus van belang om duidelijk zichtbaar te zijn in de gouden gids. Evenzeer is het voor de moderne loodgieter dus ook van groot belang om in de zoekmachine resultaten te verschijnen.
Een van de meest succesvolle zoekmachines is natuurlijk het bij iedereen wel bekende Google. Zo bekend dat er zelfs een werkwoord van is gemaakt: het Googelen. Google heeft een marktaandeel van meer dan 90%, maar er zijn er uiteraard meer. Bing, Yahoo en Yandex om er maar een paar te noemen. Het is echter Google welke door professionalisering en de toepassing van nieuwe technieken als een van de eersten in staat was een zeer bruikbare tool te leveren in de vervulling van zoekopdrachten. De Google zoekmachine is er meer dan welke andere zoekmachinge op gericht de geleverde resultaten van een zoekopdracht zo goed mogelijk op de zoekopdracht aan te laten sluiten. Google gaat hierbij zelfs een stapje verder door verbeteringen in zoekopdrachten voor te stellen. We kennen allemaal wel het bekende: “bedoelde je…...” bovenaan de getoonde lijst met resultaten.
Wanneer we op het internet “gevonden” willen worden in de zoekmachine resultaten is het dus van zeer groot belang dat we hoog in de zoekresultaten verschijnen. Dit kunnen we bereiken door opbouw en inhoud van onze website of webshop zo goed mogelijk aan te laten sluiten bij wat de zoekmachines verwachten om een optimaal resultaat te kunnen leveren voor de ingevoerde zoekopdracht.
Hier zit een deel “content” in, immers de geleverde content moet aansluiten bij de zoekopdracht, maar er zit ook een technisch deel in, immers de site moet ook veilg zijn, goed werken en zo snel mogelijk laden. Verder mogen we natuurlijk ook de gebruiksvriendelijkheid niet vergeten: de site moet responsive zijn, de teksten duidelijk leesbaar, en zo verder.
Op welke zoekwoorden zoeken mijn potentiele klanten? Wat moet ik doen om hoger in de zoekresultaten te scoren? Hoe behoud of verbeter ik mijn positie? De experts van W3 Solutions helpen je om het maximale uit je SEO mogelijkheden te halen. Neem vrijblijvend contact op om te bespreken wat voor jou de mogelijkheden zijn.